Denna beskrivning tar upp linjär avskrivning som är det som är brukligt i Sverige. Hur du kan koppla en inköps- eller försäljningsfaktura till anläggningsregistret och göra avskrivningar.
Förslag på uppsättning följer BrightComs rekommendation enligt uppsättning i mallbolag.
Börja med inställningar då det också är grundregister som ska kopplas till anläggningen.
Under Avskrivningsregler behöver en regel sättas upp. Under tiden befintligt anläggningsregister läggs in ska redovisningsintegration vara avaktiverad men när du fått in dina anläggningar med anskaffningskostnad och ackumulerad avskrivning till samma belopp som i bokföringen ska integrationen aktiveras före “första” avskrivningen.
Under Anl.tillg.inställningar når du alla inställningar och grundregister samt ställer in Standard avskr.regel och tilldelar nr-serie.
Under Anl.bokföringsmallar läggs mall upp för kontering.
Under Anläggningsindelningar lägg upp register för att gruppera anläggningstillgångar vid utskrift.
Under Anläggningsunderindelningar lägg upp register för gruppering och koppling till bokföringsmall. Vid registrering av ny anläggning väljs detta först för då ärvs Anläggningsindelning och Anläggnings bokföringsmall in med automatik. Indelningen används också för att gruppera vid utskrift.
Under Anl.placeringar lägg upp register som talar om var inventarierna finns fysiskt.
Är det befintliga anläggningsregister som ska in i Business Central stort så kan det göras genom inläsning från Excel-filer. Be gärna om hjälp från konsult.
Uppgifter som behövs generellt för uppläggning av anläggningstillgångar inkl. anskaffningskostnad och ackumulerad avskrivning.
Vid uppläggning av anläggningstillgångar:
Vid uppläggning av anskaffningskostnad:
Vid uppläggning av ackumulerad avskrivning:
OBS! Kreditar behöver slås ihop med tillhörande anläggning. Ackumulerad avskrivning får inte vara större än Anskaffningskostnad.
Koppla ur integration till redovisning under Avskrivningsregler. När allt är inläst och avstämt aktivera integration till redovisning.
Viktigt med rätt datum för Startdatum för avskrivning. Se avsnitt Lägg upp anläggning under rubrik Flöde.
Registrera anskaffningskostnad i Anläggningstillgångsjournal med datum för anskaffning, Dokumenttyp: Faktura, Dokuentnr (t ex "IB"), Anl bokföringstyp: Anskaffningskostnad, med rätt datum för start av avskrivning. Avsluta med Bokför.
Registrera ackumulerad avskrivning i Anläggningstillgångsjournal med Anl bokföringsdataum: datum för senaste avskrivningen, Dokumentnr (t ex IB AVSKR), Anl.nr, Anl bokföringstyp: Avskrivning, Beskrivning (t ex “IB ack avskrivning per 2022-xx-xx”) och Belopp i minus. Avsluta med Bokför.
Stäm av Anskaffningskostnad och Ackumulerad avskrivning mot bokfört. Använd t ex rapport Anl.bokf.mall - nettoförändr. Om differens rätta före nästa steg.
Stäng i Kontoplanen av Direktbokföring för att stoppa manuell kontering på konton användas för anläggningsregister. Det görs för att inget ska bokföras av misstag så att listor har samma värde som i bokföringen.
Under Avskrivningsregler aktivera redovisningsintegration för kommande transaktioner.
I Anläggningstillgångar välj Ny, ange Beskrivning, Anl. underindelningskod, Startdatum för avskrivning och Antal avskrivningsår (slutdatum beräknas automatiskt). OBS! Datum påverkar beräkning av hur återstående belopp att avskriva ska fördelas.
I Inköpsfakturor på raden välj Typ: Anläggningstillgång, vid Nr välj befintlig anläggning eller skapa ny, ange Antal och Inköpspris exkl. moms. Bokför.
I Försäljningsfakturor på raden välj Typ: Anläggningstillgång, vid Nr välj anläggningstillgång, ange Antal och Pris. Bokför. När fakturan bokförs bokas anskaffningskostnad och ackumulerad avskrivning bort samt bokas vinst eller förlust upp.
Görs via Redovisningsjorunaler för anläggningstillgång. Ange Anl. Bokföringstyp: Avyttring och Belopp: 0 kr. När journalen bokförs bokas anskaffningskostnad och ackumulerad avskrivning bort samt bokas det restvärde som finns kvar som förlust.
En anläggningstillgång kan delas upp i flera anläggningstillgångar, och flera tillgångar kan kombineras till en anläggningstillgång. Användbart när du ska sälja delar av en anläggning.
I Grupperingsjournaler för anläggningstillgång ange Anl.boköringsdatum, Dokumentnr, Anl.nr, Nytt anl.nr, Beskrivning (t ex "Flyttat X % från tidigare anl.nr till nytt anl.nr), ange Gruppera anskaffn.kost %, bock i Gruppera anskaffn.kostn, bock i Gruppera avskrivning och bock i Infoga motkonto om integration är aktiverad
Det vanligaste är att köra Beräkna avskrivning en gång i månaden. Ange Bokföringsdatum per den sista i månaden för att få 30 dagar per månad, ange Dokumentnr och Bokföringsbeskrivning. Tillgångar som har sålts, tillgångar som har spärrats eller markerats som inaktiva på anläggningskortet ingår inte i detta batch-jobb.
Redovisningsjournaler för anläggningstillgångar öppnas. Granska förslaget för avskrivningar och avsluta med att bokföra journalen.
Det finns många rapporter i Business Central för anläggningstillgångar. Nedan tar vi upp de bästa av dem.
Rapport Anl.bokf.mall - nettoförändr. vid avstämning mot redovisning.
Rapport Analys av anläggningstillgång går ställa in på många olika sätt, se förslag på inställning.
Rapport Bokföringsvärde 01 för anläggningstillgång visar avskrivning, anskaffning, avyttringar för vald period med bokföringsvärdet vid slutet av perioden.
Rapport Planerat värde för anläggningstillgång visar framtida beräknad avskrivning/budget och bokföringsvärde. Kan också skapa budgetposter.
Rapport Anskaffningslista för anläggningstillgång visar placering, serienr etc vilket gör den bra vid ”inventering” av anläggningar.
Om du vill rätta transaktioner för en enskild anläggning öppna Anläggningstillgångar, klicka på Bokföringsvärde, markera transaktion som ska rättas sedan välj Åtgärder - Funktion - Rätta transaktioner.
Om du vill rätta transaktion för en journal öppna Bokförda anl.journaler och markera den journal som ska rättas. Klicka på Anl.transaktioner. Markera de rader som ska rättas sedan välj Åtgärder - Funktion - Rätta transaktioner.
Vid båda alternativen får du möjlighet att ange Använd nytt bokföringsdatum och Nytt bokföringsdatum (kräver att i Avskrivningsregel att fält ”Samma bokf.datum i anl.redov” bockas ut tillfälligt).
Förslag på rättning hamnar i Redovisningsjournaler för anläggningstillgångar vid integration till redovisning annars i Anläggningstillgångsjournal. Ange motkonto manuellt använd Infoga anl. motkonto för att vända mot avskrivningskontot. och avsluta med Bokför.
Datum för start av avskrivning på anläggning och datum för ackumulerad avskrivning i journal är viktigt att de fylls i rätt vid uppstart. Då återstående bokföringsvärde kommer fördelas på återstående tid (slutdatum för avskrivning - senaste avskrivning).
Business Central räknar när det gäller avskrivning att en månad alltid har 30 dagar och ett år 360 dagar. Vilket gör att avskrivningar blir lika stora varje månad.